Kotisivut, jotka huomataan
Hakukoneoptimointi, englanniksi ”Search Engine Optimization” (SEO), tarkoittaa yksinkertaisuudessaan kaikkia niitä kotisivuille tehtäviä toimenpiteitä, joilla pyritään nostamaan kotisivujen sijoitusta korkeammalle hakukoneiden hakutulos sivujen ”orgaanisissa” eli ei-maksetuissa hakutuloksissa. Tavoitteena on saada kotisivut näkymään hakukoneiden ensimmäisellä hakutulossivulla ja mahdollisuuksien mukaan kyseisen sivun ensimmäisenä hakutuloksena.
Hakukoneoptimoinnin toimenpiteet määrittelee nykypäivänä lähes yksinoikeudella Google maailman suosituimpana hakukoneena. Vuonna 2022 kaikista verkkohauista noin 92 % tehdään käyttäen Googlea. Googlen hakukoneella on yli 200 eri kriteeriä, jonka perusteella hakukone määrittelee, mikä hakutuloksista vastaa kaikkein tarkimmin käytettyyn hakutermiin ja tarjoaa haun tehneelle henkilölle mahdollisimman hyödyllisen vastauksen.
Voit tutustua tarkemmin hakukoneoptimointiin Smilesin blogissa täällä.
Hakukoneoptimoidut kotisivut ovat tarkkaan kohdennettu oikealle kohderyhmälle, mikä auttaa tuomaan huomattavan määrän potentiaalisia asiakkaita sivuillesi.
Hakukoneoptimointi tekee kotisivuistasi paremmin toimivat ja mukavat käyttää. Nettisivujen käyttäjäystävällisyys on Googlelle merkittävä hakukoneoptimointi kriteeri.
Suurin osa ihmisistä luottaa, että hakukone tarjoaa kaikkein osuvimmat ja hyödyllisimmät hakutulokset ensin. Kotisivusi hakutulosten ensimmäisellä sivulla luo uskottavuutta.